واکنش سودانی‌ها به احتمال کاهش ساعات آموزش قرآن در مدارس  
کد خبر: 3861226
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶

واکنش سودانی‌ها به احتمال کاهش ساعات آموزش قرآن در مدارس  

گروه بین‌الملل ـ مسئله اصلاح شیوه‌های آموزشی در سودان و انتشار اخباری مبنی بر احتمال کاهش آموزش قرآن و حدیث در مدارس طی سال‌های آینده، اعتراضاتی در جامعه این کشور در پی داشته است.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «عربی 21»، عمر احمد القرای، مدیر مرکز ملی برنامه‌های درسی و تحقیقات آموزشی سودان، اخیرا در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد که شیوه‌‌های آموزشی که هم‌اکنون برای دانش‌آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرد، شیوه‌ای سیاست‌زده و در خدمت اهداف نظام سرنگون‌شده گذشته است.
 
وی گفت: در شیوه آموزشی سودان تمرکز زیادی بر حفظ کردن وجود دارد و آموزش دروس قرآن و حدیث نیز در برنامه‌های درسی این کشور بسیار فشرده است.
 
این مقام سودانی تصریح کرد: ملت سودان با آراء خود مشخص می‌کند که چه روشی می‌خواهد و به زودی کمیته‌ای برای بررسی برنامه‌های درسی با حضور کارشناسان سودانی داخلی و خارجی تشکیل خواهد شد.
 
القرای در ادامه از روش سنتی تدریس در مدارس سودان که مبتنی بر حفظ دروس و تنبیه جسمی دانش‌آموزان است، انتقاد کرد و گفت: این روش غیرقابل پذیرش است و دانش‌آموزان را از یادگیری متنفر می‌کند.
 
وی افزود: روش جدید تنها مبتنی بر امتحان نیست، بلکه بر فهم و درک دروس و تمرکز و مباحثه تکیه دارد که این روش در بسیاری از کشورهای جهان استفاده می‌شود.
 
القرای ادامه داد: روش جدید از ابتدای سال آینده به اجرا درخواهد آمد و در آن دانش‌آموزان، به جای آموزش نظامی، آموزش مدنی فراخواهند گرفت. همچنین دروس فلسفه، منطق و روانشناسی در مقطع دبیرستان تدریس می‌شود و هنر، نمایشنامه‌نویسی و موسیقی نیز در همه مقاطع تحصیلی تدریس خواهد شد.
 
اظهارات این مدیر سودانی با واکنش‌های مختلفی روبرو شد و برخی از مردم این کشور با اعتراض نسبت این موضوع، آن را به مثابه کاهش دروس قرآن از برنامه درسی دانش‌آموزان دانستند و اعلام کردند که روش جدید، خواست اکثریت مسلمانان این کشور را نادیده می‌گیرد.
 
این در حالی است که برخی از شهروندان سودانی، تدابیر القرای را تأیید و اعلام کردند که کاهش دروس قرآنی به معنای حذف کامل  آموزش قرآن از برنامه درسی نیست، بلکه باید به نکات مثبت روش درسی جدید که موجب فعالیت مغز دانش‌آموزان می‌شود، نیز توجه شود.
 
در همین راستا، حامیان روش جدید آموزشی، نظام حاکم گذشته در سودان به رهبری عمر البشیر را به تعصب و افراط‌گرایی متهم کردهند، اما مخالفان این روش، عقیده دارند که القرای می‌خواهد فرهنگ سکولار را در مغز دانش‌آموزان رسوخ دهد.
 
همچنین مخالفان این شیوه جدید اعلام کردند که در شرایطی که خانواده‌های مسلمان در اروپا و آمریکا، مبالغ زیادی برای آموزش اصول دین اسلام و حفظ قرآن به فرزندان خردسال خود هزینه می‌کنند، برخی کشورها مانند سودان درصد کاهش آموزش قرآن و حدیث از برنامه درسی دانش‌‌آموزان هستند.
انتهای پیام
captcha